Outsourcing SSC i BPO w firmie

SSC i BPO co to jest i jak może wspomóc Twoją firmę?

SSC (Shared Service Center) i BPO (Business Process Outsourcing) poznaj te 2 modele outsourcingu dla biznesów.

Outsourcing usług to coraz popularniejsze zagadnienie, szczególnie jeśli w grę wchodzi rozwój przedsiębiorstwa. W praktyce firmy z sektora SSC oraz BPO świadczą podobne usługi, ale na rzecz innych podmiotów gospodarczych. Centrum usług wspólnych oraz outsourcing procesów biznesowych pozwalają na optymalizację pracy firmy, a także usprawnienie przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi komórkami. Na czym tak właściwie polegają usługi w branży BPO – SSC? Kto powinien z nich skorzystać? O tym piszemy w poniższym artykule.

Outsourcing SSC i BPO w firmie

Źródło: Image by jannoon028 on Freepik

 

  1. SSC (centrum usług wspólnych) - co to jest?
  2. BPO (outsourcing procesów biznesowych) - czym jest?
  3. Różnice między SSC a BPO
  4. Dlaczego warto skorzystać z tych usług BSS?

SSC (Centrum Usług Wspólnych) – co to jest?

Shared Service Center, czyli SSC to usługi, które zostaną wyodrębnione przez firmę na rzecz oddzielnego podmiotu. Po ustaleniu potrzebnych świadczeń można rozpocząć proces tworzenia oddzielnego działu lub podmiotu należącego do spółki. W ten sposób dany podmiot odpowiada tylko za konkretne obowiązki.

Warto dodać, że w tym modelu za świadczenie usług odpowiada jednostka organizacyjna przygotowana do obsługi wyłącznie wewnętrznych działów konkretnego przedsiębiorstwa – spółki. Firma ma też możliwość wydzielenia części zadań do realizacji przez podmioty działające również za granicą, ale w ramach działania tej samej spółki lub grupy kapitałowej.

Przeniesienie konkretnych procesów do podmiotu wewnętrznego uruchomionego przez firmę pozwala na optymalizację kosztów oraz usprawnienie ogółu działalności przedsiębiorstwa. Czynności realizowane w ramach Centrum Usług Wspólnych należą do sektora BSS, czyli usług dla biznesu. Popularne rodzaje świadczeń  w ramach SSC to:

  • księgowość wraz z opcją archiwizacji dokumentów,
  • naprawa systemów komputerowych,
  • obsługa klienta,
  • prowadzenie działu HR,
  • administracja.

Warto dodać, że Centrum Usług Wspólnych obejmuje najczęściej firmy należące do jednej spółki lub grupy kapitałowej. To oznacza, że przekazanie niektórych procesów do wyodrębnionych podmiotów wpływa pozytywnie na usprawnienie działalności całej spółki, a nie tylko poszczególnych jej odłamów.

BPO (Outsourcing Procesów Biznesowych) - czym jest?

BPO to po prostu wykonywanie mniej skomplikowanych procesów przez zewnętrzne firmy. Przedsiębiorstwo decydujące się na współpracę z podmiotami z sektora BPO może zaoszczędzić sporo czasu i środków pieniężnych – dzięki przekazaniu części procesów do zrealizowania przez zewnętrznego dostawcę.

Outsourcing Procesów Biznesowych obejmuje różne sektory działalności firm, jak np.: logistyka, księgowość, HR, IT, obsługa klienta. BPO należy do sektora BSS, czyli Business Services Sector. Dzięki usługom BSS można zwiększyć efektywność biznesową swojej firmy poprzez dostęp do najnowocześniejszych technologii oraz specjalistów.

Firmy korzystające z usług Business Process Outsourcing mogą koncentrować się na strategicznych procesach, które realnie wpływają na rozwój przedsiębiorstwa.

Grafika ukazująca business process outsourcing

Różnice między SSC a BPO

Pomiędzy BPO i SSC jest jedna kluczowa różnica: pierwszy model świadczenia usług zakłada możliwość przekazywania dowolnie wybranych, prostszych procesów firmowych do zewnętrznego usługodawcy. W przypadku SSC wszelkie działania odbywają się wyłącznie w obrębie jednej spółki lub organizacji.

Kluczowe różnice pomiędzy BPO i SSC przedstawiamy w poniższej tabeli.

 

Cecha / Sektor

Business Process Outsourcing

Shared Service Center

Rodzaj działalności

zewnętrzna firma świadcząca outsourcing usług dla podmiotów gospodarczych

wewnętrzna jednostka organizacyjna stworzona dla konkretnej spółki lub grupy kapitałowej

Zakres działań

księgowość, finanse, administracja, kadry i płace, obsługa klienta, marketing, IT i wiele innych…

Sposób świadczenia usług

przejmowanie niektórych procesów w celu usprawnienia rozwoju przedsiębiorstwa

konsolidacja i centralizacja części procesów, w celu zwiększenia efektywności wszystkich jednostek w firmie

Aby wybrać odpowiedni model współpracy dla swojego przedsiębiorstwa, warto ustalić cele i potrzeby biznesowe. W przypadku mniejszych firm dobrze sprawdzą się usługi z sektora BPO, natomiast dla dużych spółek (także międzynarodowych), warto pomyśleć o stworzeniu wewnętrznej struktury SSC.

Dlaczego warto skorzystać z usług BSS?

Wyodrębnianie usług innym podmiotom dotyczy przede wszystkim świadczenia konkretnych działań na rzecz firmy, która zdecydowała się na przekazanie usługi niektórych procesów w przedsiębiorstwie.

Kilka powodów, dla których warto zdecydować się na outsourcing usług biznesowych:

  • optymalizacja firmowych wydatków,
  • redukcja czasu potrzebnego do wykonywania konkretnych procesów w firmie,
  • możliwość przeniesienia odpowiedzialności, np. dla księgowości w ramach usług z sektora BPO,
  • dostęp do wykwalifikowanych specjalistów z dowolnej branży,
  • mniejsza ilość formalności do załatwienia,
  • brak ryzyka występowania błędów w rozliczeniach prawno-podatkowych,
  • zachowanie ciągłości procesów.

W celu zwiększenia porządku organizacyjnego oraz produktywności w firmie warto skorzystać z outsourcingu usług. Np. w Grafton mogą Państwo liczyć na pomoc w poszukiwaniu pracownika, zatrudnieniu, obsłudze kadrowo-płacowej czy innych usługach. Mamy wieloletnie doświadczenie, które gwarantuje profesjonalne podejście do realizowanych usług, dzięki temu przedsiębiorcy mogą odetchnąć z ulgą i skupić się na innych zadaniach.